Arbeta datadrivet med målgruppsanpassade aktiviteter
Trade Marketing Map är ett innovativt verktyg designat för att förbättra våra kunders marknadsföringsplanering och målgruppsanalys. Verktyget ger en unik möjlighet att analysera rörelsemönster, hitta sina målgrupper och förstå vilka affärslägen de besöker. Med Trade Marketing Map kan du på ett träffsäkert sätt planera och utföra marknadsaktiviteter, bestämma sortiment och säljbearbetning utifrån målgruppers närvaro i relation till t.ex. butiker, restauranger, köpcentrum och mycket mer.
Analysera och pricka din målgrupp – på riktigt
Med Trade Marketing Map kan företag effektivt utforma marknadsföringsstrategier och säljplaner som träffar just den målgrupp man söker. Du kan enkelt ta fram vilka affärsenheter som din målgrupp besöker – t.ex. alla butiker som har flest barnfamiljer på gångavstånd, eller vart villaägare reser för att handla livsmedel. Verktyget möjliggör en detaljerad insikt i målgruppers beteenden och egenskaper, vilket leder till mer träffsäkra och kostnadseffektiva marknadsföringsinsatser.
Du har frågorna – Trade Marketing Map ger svaren
Ta bättre beslut inom marknadsföring, försäljning och mycket mer
Våra kunder använder verktyget på många olika sätt. Ni kanske undrar var det finns flest köpstarka familjer i Sverige, eller kring vilka butiker det bor flest antal hundar? Hur har rörelsemönstret ändrats i er kommun på sistone, och var stannar folk för att äta? Ni kanske behöver ge er säljkår data på vilka enheter de bör bearbeta för störst försäljningseffekt? Eller data för att underlätta införsäljningen?
Läs mer..
Skulle det hjälpa med en rankinglista på vilka servicebutiker som har flest barn i närheten? Behöver ni utifrån demografi- och rörelsedata bestämma hur sortimentet i er nya butik ska se ut? Eller kanske ni funderar på hur resorna mellan Stockholms innerstad och de yttre förorterna har förändrats de senaste åren? Vilken sandstrand i Sverige besöks mest, eller har tappat flest besökare? Med Trade Marketing Map finns alla möjligheter att ta fram svar på just det som kan hjälpa er verksamhet.
Analysera rörelseförändringar och demografiska data
Enorm potential i ett datadrivet arbetssätt
Trade Marketing Map är inte bara ett kraftfullt verktyg för att identifiera målgrupper och planera geografiskt riktade marknadsföringsinsatser; det är också en resurs för att analysera rörelseförändringar och demografiska data. Med Trade Marketing Map kan företag följa och förstå hur rörelsemönster förändras över tid. Denna förmåga att spåra och tolka demografiska trender och rörelsemönster är avgörande för att anpassa marknadsföringsstrategier och säkerställa att de förblir relevanta och effektiva i en ständigt föränderlig värld.
Läs mer..
Vem har nytta av Trade Marketing Map?
Alla företag som sysslar med målgruppsorienterad marknadsföring och försäljning kan dra nytta av Trade Marketing Map. Oavsett om det gäller detaljhandeln, servicebranschen, Horeca-branschen eller andra marknader erbjuder detta verktyg värdefulla insikter för att optimera marknadsföringsstrategier och förbättra kundengagemang.
En kombination av datakällor ger unika insikter
Integrerat i Trade Marketing Map finns flera olika datakällor. Basen i vårt dataset är Sveriges största handelsdatabas, Prospect Mapping Master Data. För att skapa insikter om målgrupper och rörelsemönster har vi även integrerat data från några av våra datapartners.
Sveriges största handelsdatabas – Prospect Mapping Master Data
Prospect Mapping Master Data är Sveriges största handelsdatabas. Vi har inkluderat data på restauranger, servicebutiker, dagligvaruhandeln, hälsofackhandeln, byggvaruhandeln och väldigt mycket mer. Genom att kombinera målgrupps- och rörelseanalys i relation till faktiska affärsenheter skapas värdefulla insikter. Läs mer om denna unika databas här.
Läs mer..
Omfattande SCB-data
Med utgångspunkt i SCB-data går det att enkelt skapa en detaljerad förståelse av demografi, köpkraft, utbildningsnivå, bostadsform, familjestruktur, fordon och etnicitet i olika områden – och mycket mer.
Rörelsedata från Telia Crowd Insights
Genom anonymiserad och aggregerad data från Telia Crowd Insights ger vi dig en unik inblick i faktiska rörelsemönster och beteenden i samhället. Se hur folk rör sig i specifika geografiska områden och få insikt i besöksmönster och hur det varierar beroende tid på dygnet, veckodagar och säsong. Denna information är ovärderlig för att förstå konsumentbeteenden och anpassa strategier för att bättre möta din målgrupps behov.
”Att få tillgång till all den data vi behöver genom en och samma partner är otroligt värdefullt. För oss betyder detta att vi kan jobba i ett och samma verktyg när vi ska fatta beslut om nya etableringar samt hur vi ska jobba kundfokuserat med marknadsföring och sortiment, både gällande nya och befintliga butiker”
Per Edstam, Expansion Manager på City Gross.