Datadrivet arbetssätt inom handeln
Data på att data driver försäljning!
– Företag som är datadrivna växer mer än dubbelt så fort som andra 🚀
– 3 av 4 företag med stark tillväxt använder dataanalys i sin försäljningsplanering. Det är 50% fler än de företag som kämpar med låg tillväxt. Data is king 👑
– Att få in ett datadrivet arbetssätt i en organisation börjar oftast i ledningsgruppen. VD:n sitter i förarsätet 🚘
Från vårt perspektiv innebär ett datadrivet arbetssätt att man tar beslut och lägger planer utifrån fakta. 🔍 📊 Ofta är det lätt att få tag på data, men svårare att hantera den. För att ge ett exempel: Man kanske har koll på sin målgrupp. Men det betyder inte att man vet hur man prickar rätt i sin försäljning. Magkänsla i all ära – Sverige är ett stort land och att veta var ens målgrupp bor, arbetar eller handlar är inte lätt.
Ett intressant citat ur McKinsey-rapporten (källa nedan):
💡 ”Predictive insights are of little help unless combined with data-driven prescriptive recommendations for where to engage, what to offer, and how to message.” 💡
Ja – för hur mycket hjälper det att man vet hur målgruppen ser ut om man inte har verktyg för att kunna nå den? 🤔 Det är här det är roligt att vara Prospect Mapping 😊
Det är kul att kliva in i processen för att hjälpa en kund att ta insikter och data till faktiska rekommendationer och säljplanering. T.ex. för att veta exakt var flerbarnsfamiljer handlar sina livsmedel, eller var nästa drömläge för en bensinmack är. Eller var det finns flest hundar i Sverige. Eller vilken sandstrand som besöks mest i juli. Eller… Ja, ni förstår.
Vi brukar prata om att våra verktyg möjliggör ett datadrivet arbetssätt. Och vi är glada när både VD:ar och andra förstår värdet i våra tjänster. Wow-effekterna vid första mötena är svårslagna 🌟
Det ligger ett stort ansvar på alla företagsledare att leda vägen mot ett datadrivet arbetssätt. Till alla ledare därute – läs gärna artiklarna som finns i första kommentaren – och börja visa vägen för er organisation!
Källa på påståendena ovan finns i första kommentaren på Linkedin 😊