Datadrivet arbetssätt inom handeln

Data på att data driver försäljning!

– Företag som är datadrivna växer mer än dubbelt så fort som andra 🚀

– 3 av 4 företag med stark tillväxt använder dataanalys i sin försäljningsplanering. Det är 50% fler än de företag som kämpar med låg tillväxt. Data is king 👑

– Att få in ett datadrivet arbetssätt i en organisation börjar oftast i ledningsgruppen. VD:n sitter i förarsätet 🚘

Från vårt perspektiv innebär ett datadrivet arbetssätt att man tar beslut och lägger planer utifrån fakta. 🔍 📊 Ofta är det lätt att få tag på data, men svårare att hantera den. För att ge ett exempel: Man kanske har koll på sin målgrupp. Men det betyder inte att man vet hur man prickar rätt i sin försäljning. Magkänsla i all ära – Sverige är ett stort land och att veta var ens målgrupp bor, arbetar eller handlar är inte lätt.

Ett intressant citat ur McKinsey-rapporten (källa nedan):

💡 ”Predictive insights are of little help unless combined with data-driven prescriptive recommendations for where to engage, what to offer, and how to message.” 💡

Ja – för hur mycket hjälper det att man vet hur målgruppen ser ut om man inte har verktyg för att kunna nå den? 🤔 Det är här det är roligt att vara Prospect Mapping 😊

Det är kul att kliva in i processen för att hjälpa en kund att ta insikter och data till faktiska rekommendationer och säljplanering. T.ex. för att veta exakt var flerbarnsfamiljer handlar sina livsmedel, eller var nästa drömläge för en bensinmack är. Eller var det finns flest hundar i Sverige. Eller vilken sandstrand som besöks mest i juli. Eller… Ja, ni förstår.

Vi brukar prata om att våra verktyg möjliggör ett datadrivet arbetssätt. Och vi är glada när både VD:ar och andra förstår värdet i våra tjänster. Wow-effekterna vid första mötena är svårslagna 🌟

Det ligger ett stort ansvar på alla företagsledare att leda vägen mot ett datadrivet arbetssätt. Till alla ledare därute – läs gärna artiklarna som finns i första kommentaren – och börja visa vägen för er organisation!

Källa på påståendena ovan finns i första kommentaren på Linkedin 😊

Data och insikter med Prospect Mapping
Besöksanalys snabbmatsrestauranger

Besöksmönster till snabbmaten

Säljdistrikt planera och optimera

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin!

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas och kreditstopp

Butiksdatabas över Sveriges handel

Säsongstrend Telia Crowd Insights

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca och Sellex

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands

Välkommen First Class Brands!

Närområdesanalys med Local Market Map

Vi lanserar historisk demografidata!

Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Royal Canin djurbutiker och veterinärkliniker

Welcome Royal Canin!

Bli mer datadriven med Prospect Mapping

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Svenska Spel Säljdistrikt & Etablering

Välkommen Svenska Spel!

Databas över alla restauranger

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normals expansion Butiksdatabas

Normal expanderar med nya butiker

Säljdistrikt i Sales Action Map

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning

Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet

Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurbutiker & Zoobutiker i Sverige & Norden

Djurhandeln i Sverige och Norden

Butiksregister Finland

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn i Sverige butiksdatabas

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Butiksregister bygghandel

Mestergruppens täckning över Sverige

Danmark butiksregister

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Hitta attraktiva lägen med Telia Crowd Insights

Besöksanalys under sportlovet

Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apoteksregister i Sverige & Norden

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Säljdistrikt i Sales Action Map

Analys av besökare Degerfors

Rörelsedata & Historik

Databas över alla restauranger

Hitta prospects inom Food Service

Bli mer datadriven med Prospect Mapping

Prognoser genom byggprojekt

Telia Crowd Insights

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web

Datadriven optimering av säljdistrikt

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross Image

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD

Nytt kontor på Sankt Paulsgatan