Datadrivet arbetssätt inom handeln
Data på att data driver försäljning!
– Företag som är datadrivna växer mer än dubbelt så fort som andra 🚀
– 3 av 4 företag med stark tillväxt använder dataanalys i sin försäljningsplanering. Det är 50% fler än de företag som kämpar med låg tillväxt. Data is king 👑
– Att få in ett datadrivet arbetssätt i en organisation börjar oftast i ledningsgruppen. VD:n sitter i förarsätet 🚘
Från vårt perspektiv innebär ett datadrivet arbetssätt att man tar beslut och lägger planer utifrån fakta. 🔍 📊 Ofta är det lätt att få tag på data, men svårare att hantera den. För att ge ett exempel: Man kanske har koll på sin målgrupp. Men det betyder inte att man vet hur man prickar rätt i sin försäljning. Magkänsla i all ära – Sverige är ett stort land och att veta var ens målgrupp bor, arbetar eller handlar är inte lätt.
Ett intressant citat ur McKinsey-rapporten (källa nedan):
💡 ”Predictive insights are of little help unless combined with data-driven prescriptive recommendations for where to engage, what to offer, and how to message.” 💡
Ja – för hur mycket hjälper det att man vet hur målgruppen ser ut om man inte har verktyg för att kunna nå den? 🤔 Det är här det är roligt att vara Prospect Mapping 😊
Det är kul att kliva in i processen för att hjälpa en kund att ta insikter och data till faktiska rekommendationer och säljplanering. T.ex. för att veta exakt var flerbarnsfamiljer handlar sina livsmedel, eller var nästa drömläge för en bensinmack är. Eller var det finns flest hundar i Sverige. Eller vilken sandstrand som besöks mest i juli. Eller… Ja, ni förstår.
Vi brukar prata om att våra verktyg möjliggör ett datadrivet arbetssätt. Och vi är glada när både VD:ar och andra förstår värdet i våra tjänster. Wow-effekterna vid första mötena är svårslagna 🌟
Det ligger ett stort ansvar på alla företagsledare att leda vägen mot ett datadrivet arbetssätt. Till alla ledare därute – läs gärna artiklarna som finns i första kommentaren – och börja visa vägen för er organisation!
Källa på påståendena ovan finns i första kommentaren på Linkedin 😊


Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser

Prospect Mapping och Combify i samarbete kring unika fastighets- och plandata

Besöksmönster till snabbmaten

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas över Sveriges handel

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands!

Vi lanserar historisk demografidata!
Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Welcome Royal Canin!

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Välkommen Svenska Spel!

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normal expanderar med nya butiker

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning
Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet
Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurhandeln i Sverige och Norden

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Mestergruppens täckning över Sverige

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Besöksanalys under sportlovet
Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Rörelsedata & Historik

Hitta prospects inom Food Service

Prognoser genom byggprojekt

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web


Datadriven optimering av säljdistrikt

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD
