Besöksmönster till snabbmaten
🍔 Max, McDonald’s eller Frasses? Rörelsedata, besöksmönster och en handelsdatabas! Under sommarpeaken i år reste stockholmare till alla delar av vårt land. Vi vet precis var och hur många, och var det ökade och minskade mot tidigare år. 📈 Tänk vilka möjligheter för någon som är datadriven! 🤓
Många av de som lämnade sommarstockholm stannade i Hudiksvall – och då blir ju den stora frågan – var stannar man och äter? 🍟
Genom att titta på specifika rörelsemönster från Telia Crowd Insights, i kombination med vår databas över alla snabbmatsrestauranger, så kan vi se hur de olika områdena trendar. Stannar fler i området kring Max i Gävle än förra året? 🤔 Hur trendar McDonald’s inne i Hudiksvall? 🍔 Är vår nya marknadsföringsstrategi fel eller var det bara färre som åkte norrut i år?
Det finns en uppsjö av olika analyser att göra. 💡 Hur skulle ni själva använda en obegränsad mängd rörelsedata i kombination med Sveriges alla fysiska handelsställen? Välkommen att nörda ner er! 🤓
Sen kan vi lägga till trafikflöden, demografidata, omsättningsdata, byggprojekt och en massa mer. Men det blir en annan gång… 😊
Och vad var svaret förresten? Vi tittade på antalet stockholmsresenärer som stannat mer än 20 minuter i Hudiksvall och hur det ändrats mellan 2023 och 2024. Svaret blev:
Kring McDonald’s
+21% tillväxt
Kring Max och Burger King
+45% tillväxt
Kring Frasses
+25% tillväxt
Hojta till om du eller någon du känner vill ha en demo av våra verktyg! 🖥️✨