Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser
Tors 5 dec 2024 kl. 09.00
För fullständig tillgång till samtliga köpcentrum och handelsplatsers resultat, kontakta:
Simon Adolphson, Business Director, simon.adolphson@prospectmapping.se eller 073-701 6702
Prospect Mapping, ett svenskt företag med en molnbaserad plattform för datadrivna beslut för aktörer inom handeln, släpper idag en unik kartläggning över hur antalet besökare till några av Sveriges största köpcentrum och handelsplatser trendat under Black Week 2024. Bolaget har gjort en omfattande mappning av Sveriges alla köpcentrum och handelsplatser – som kombinerats med rörelsedata från Telia Crowd Insights. Antalet besöksaktiviteter, upptagningsområden och trender har analyserats mot tidigare års Black Week-resultat – på över 400 handelsplatser och köpcentrum.
”Vi kan se både vinnare och förlorare bland Sveriges köpcentrum och handelsplatser i år. Mest vinnare!” konstaterar Simon Adolphson, Business Director på Prospect Mapping.
”Exempelvis har Barkarby, Emporia och Sickla överträffat förra årets besöksflöden, medan Birsta och Mobilia har haft en negativ eller obefintlig Black Week-tillväxt både i år och året innan dess.”
Analysen grundar sig i Prospect Mappings molnbaserade kartverktyg, där en databas över Sveriges butiker, restauranger och handelsplatser kombineras med datakällor som exempelvis SCB, Trafikverket, Lantmäteriet och kommande byggprojekt från Combify. Ytterligare en datakälla som används är Telia Crowd Insights statistik över antalet besökare. Den baseras på anonymiserade data från Telia över hur många mobiler som är uppkopplade i olika områden.
Utveckling av besökstrender till ett urval av Sveriges största handelsplatser och köpcentrum under Black Week respektive år jämfört med föregående år.
”Vad som får en besökare att välja ett visst köpcentrum eller en viss handelsplats beror såklart på många olika faktorer. Butiksutbud, geografiska läget, öppettider, marknadsföring eller specifika kampanjer är några av dem. Under just Black Week pågår kampanjer i princip i varje butik, i vartenda köpcentrum och handelsplats i kampen om kunderna. Därför är det intressant att se hur besöksflödena förändras mellan åren – hur bra gick det i år – och vilka platser växer över tid?” kommenterar Simon Adolphson.
Denna typ av analyser, tillsammans med trafikflöden och utveckling av demografin i olika områden blir en viktig del av beslutsunderlagen både för butikskedjor, kommersiella fastighetsbolag och kommuner. Analysen fokuserar på just Black Week, men i Prospect Mappings verktyg går det att göra körningar över längre tidsperioder för att se hur olika områden utvecklas.
Gränbystaden i Uppsala sticker ut
Gränbystaden har haft en imponerande besöksutveckling de senaste åren. Antalet besöksaktiviteter har ökat stadigt, med tvåsiffriga procentökningar under Black Week både 2022 och 2023, och fortsatt tillväxt även i år. Även Arninge Handelsplats har trendat bra flera år i rad.
”Det har hänt mycket i Gränby de senaste åren. Många nya bostäder och utveckling av både köpcentrum och annat utbud. I vårt analysverktyg kan vi titta på hur köpkraften förändrats i takt med all inflyttning som skett till Gränbys upptagningsområde. Inom bara 10 minuters bilfärd från Gränbystadens Galleria har antalet boende sedan 2015 ökat med över 17 000 personer. Det är en ökning med 18%! Den lokala köpkraften inom sällanköpshandel har stigit med över 800 miljoner kronor per år.”
”Jämför det med t.ex. upptagningsområdet runt Birsta City i Sundsvall – en av Sveriges största handelsplatser – där ligger motsvarande siffra på 1% med bara 20 miljoner kronor i ökad köpkraft.” fortsätter Simon Adolphson.
Mall of Scandinavia lockar besökare från hela Sverige
Mall of Scandinavia är det köpcentrum som omsätter mest i hela Sverige. Under årets Black Week kan vi se betydligt fler besöksaktiviteter än förra året. Det är besöksflöden från hela Sverige – även vanliga veckor. Under Black Week i år kan vi se besökare från 199 kommuner – i princip hela Sverige! De största flödena är såklart från Stockholm. Det intressanta är att besökare lockas från hela Storstockholm, även förorter söder om stan. Så ser det inte ut för t.ex. Täby Centrum eller Sickla Köpkvarter, som båda har betydligt mer avgränsade upptagningsområden.
Mall of Scandinavia lockar besökare från hela Stockholm. Värmekarta på varifrån besökarna rest till Mall of Scandinavia under Black Week 2024. Ju rödare en ruta är desto fler har rest därifrån.
Annorlunda är det för Täby Centrum och Sickla Köpkvarter, som lockade Black Week-besökare från mer avgränsade delar av Stockholm.
Totalt över 6% fler Black Week-besökare i år
Den övergripande trenden är att Sveriges köpcentrum och handelsplatser fått fler besök i år. Slår vi ihop alla besökare på över 400 handelsplatser, och jämför med förra året ser vi en tillväxt på över 6% under årets Black Week. Det är lite av en lättnadens suck för många inom handeln som haft en ansträngd period under lång tid. Många köpcentrum och handelsplatser har det dock fortsatt utmanande.
Överlag verkar svenskarna även ha tagit på sig spenderarbyxorna och handlat mer i år än förra året. Nets, Prisjakt och Svea Bank har gått ut med siffror på hur E-handeln gått under årets Black Week, och den totala omsättningen i år är högre än förra året. Nu har Prospect Mapping kompletterat med en unik inblick i besökstrender i den fysiska handeln.
Om analysen
I sitt kart- och analysverktyg har Prospect Mapping integrerat ett egenuppbyggt dataset över Sveriges alla handelsplatser och köpcentrum. Genom att aggregera besöksaktiviteter med hjälp av Telia Crowd Insights kring varje unikt köpcentrum och handelsplats har trender över besöksantalen mellan olika år kunnat analyseras på över 400 handelsplatser. Telia Crowd Insights grundar sig i anonymiserad och GDPR-kompatibla data över rörelsemönster baserat på antal mobilaktiviteter som registreras i olika områden. En besöksaktivitet i analysen registreras om en mobil varit uppkopplad i området kring ett köpcentrum eller en handelsplats i mer än 20 minuter under analysperioden. Genom denna typ av data kan beslutsfattare inom detaljhandeln, hotell-, restaurang och cafémarknaden, kommuner och fastighetsbolag fatta bättre beslut baserat på faktiska rörelsemönster.
Om Prospect Mapping
Prospect Mapping är ett svenskt bolag vars uppdrag är att göra handeln och dess leverantörer mer datadrivna och effektivare. Bolaget grundades 2013 och företagets molnplattform hjälper idag över hundra varumärken och handelsaktörer i hela Norden. Genom att kombinera validerade data med interaktiva kartverktyg skapar bolaget kraftfulla tjänster för etableringsanalyser, marknadsinsikter, prospektering, distriktsoptimering och mycket mer.