Så förändras förutsättningarna vid Sveriges största handelsplatser
Hur har köpkraften och demografin förändrats kring Sveriges handelsplatser? Via Prospect Mappings plattform har en analys gjorts på samtliga handelsplatser i landet och delar av insikterna presenteras nedan. Resultaten visar tydliga skillnader: storstadsnära platser driver stark total köpkraftstillväxt, Barkarby Handelsområde +40,1 % sedan 2019 och Kungens Kurva +34,7 %, men trenden är inte lika stark överallt. Analysen visar också att befolkningsutveckling och demografi skiljer sig markant mellan olika handelsplatser.
För många handelsplatser är utvecklingen stark över tid, exempelvis Boländerna i Uppsala med +30,5 % i antal boende 2010–2025. Men det finns undantag: Birsta City i Sundsvall har +3,2 % i befolkning under samma period och en tydlig nedgång i antalet barn i ålder 0-6 (−13,1 %).
Frågor om befolkningsutveckling har varit heta den senaste tiden – sjunkande födelsetal, en åldrande befolkning och förändrade flyttmönster sätter tydliga avtryck i vardagsekonomin. Handeln påverkas direkt: kundunderlag, köpkraft och butiksmix formas av hur hushåll och målgrupper förändras lokalt. Men hur står det sig för handelsplatserna – och hur skiljer sig trenderna mellan olika områden? Prospect Mapping har, genom att kombinera flera datakällor i sin plattform, tagit reda på hur utvecklingen ser ut i upptagningsområdena kring Sveriges handelsplatser.
”Vi vill göra expansionsbeslut lika evidensbaserade som finansiella beslut. När data pekar åt ett håll ska man kunna agera utan att blinka. Det är så analyser, etableringar och investeringar ska planeras 2025 – med data som grund,” säger Stefan Nordin, VD på Prospect Mapping.
Där tillväxten är som starkast
I storstadsnära lägen som Barkarby och Kungens Kurva kombineras ökningen av antal hushåll med en kraftigt växande total disponibel inkomst. Det skapar förutsättningar för formatexpansion, större varumärkesbredd, fler butiker och fler servicekoncept.
”När vi mäter verkliga 15-minutersupptagningsområden blir skillnaderna tydliga. Barkarby och Kungens Kurva accelererar i både hushåll och total köpkraft, medan andra platser planar ut eller har en negativ trend. Bland mindre handelsområden blir skillnaderna ännu större. Det här är varför expansionsbeslut måste bygga på lokala data, inte riks- eller kommunsnitt.” säger Simon Adolphson, Business Director på Prospect Mapping.
Så förändras handelsplatsernas upptagningsområden
Handelsplats | Befolknings-utveckling Alla åldrar 2010-2025 | Befolkningsutveckling Småbarn ålder 0-6 2010-2025 | Total disponibel inkomst Nominellt (reell inom parentes) 2019-2025 | Disponibel inkomst per hushåll 2025 |
Barkarby (Järfälla) | +28,8% | +4,7% | +40,1% (14,6%) | 390 186 SEK |
Boländerna (Uppsala) | +30,5% | +13,8% | +39,8% (14,4%) | 345 123 SEK |
Kungens Kurva (Huddinge) | +16,6% | -6,3% | +34,7% (10,2%) | 430 100 SEK |
Tornby (Linköping) | +12,6% | -4,7% | +33,3% (9,1%) | 336 326 SEK |
Gekås Ullared (Falkenberg) | -0,8% | +7,1% | +27,4% (4,3%) | 321 856 SEK |
Birsta City (Sundsvall) | +3,2% | -13,1% | +28,6% (5,2%) | 326 637 SEK |
I Prospect Mappings kartverktyg finns data på över 560 handelsplatser i Sverige. Ovan urval är några av handelsplatserna med högst omsättning i Sverige. Siffrorna avser upptagningsområden på 15 minuters bilfärd från respektive handelsområde.
Barnfamiljerna blir en mindre andel – men effekten skiljer mellan platser
Andelen barnfamiljer och småbarn minskar i många av handelsplatsernas upptagningsområden. Nedgången är mest tydlig för Birsta City, med en minskning på -13% i åldern 0-6 de senaste femton åren. Men även bland storstadsnära lägen, t.ex. Kungens Kurva i Stockholm, minskar andelen småbarn i närområdet, tvärtemot Barkarby som har en positiv trend sedan 2010. Värt att notera är dock att denna tidsperiod på 15 år är relativt lång, och att den nedåtgående trenden med färre småbarn blir ännu mer tydlig om man ser till bara några år tillbaka, vilket ser ut att fortsätta. Då ligger även Barkarby och Boländerna på en negativ utveckling.
”För fastighetsbolag och kommuner blir dessa analyser en del av beslutsunderlagen på var man bör prioritera ytor, tillgänglighet och mix. För kedjorna kan insikterna kombineras med konkurrensanalys för att hitta white spots eller outnyttjad potential. Vi ser en ökad efterfrågan på verktyg som kan möjliggöra ett datadrivet arbetssätt,” säger Stefan Nordin, VD för Prospect Mapping.
Så gjordes analysen
Geografin baseras på 15 minuter bilkörning (körtids-isolin) från respektive handelsplats. Parametrarna omfattar befolkning (2010–2025), hushåll och total disponibel inkomst (2019–2025) samt beräknad disponibel inkomst per hushåll (total disponibel inkomst / hushåll). Underlaget bygger på officiella demografidata och hushållens disponibla inkomster, sammanställt och analyserat i Prospect Mappings plattform för datadrivna beslut inom analys och etablering.
Mer data – och möjligheten att kombinera allt i samma verktyg
Analysen ovan är ett utdrag. I Prospect Mappings plattform finns ytterligare datakällor, bland annat besöksdata via mobilnätet, arbetsställen, butiker och kedjors omsättningar och trafikflöden. Prospect Mappings databas täcker över 560 handelsplatser i Sverige och omfattar dessutom butiker och restauranger (kedjor, format, omsättningar, adresser, koordinater m.m.). Det gör att kedjor, fastighetsägare och kommuner kan koppla ihop demografi och köpkraft med faktisk närvaro, flöden och butiksstruktur – och köra jämförelser, scenarier och prognoser direkt i verktyget.
Om Prospect Mapping
Prospect Mapping är ett svenskt bolag som brinner för att göra handeln smartare – handelns plattform för bättre beslut. Genom verktyg och validerad data hjälper Prospect Mapping kedjor, leverantörer och andra aktörer att fatta strategiska, taktiska och operativa beslut baserade på fakta. Plattformen används idag av ledande kedjor och varumärken i Sverige och Norden.
För kontakt:
Stefan Nordin
Stefan.nordin@prospectmapping.se
070-880 2793


Nyhet: Målgruppsranking för smartare prospektering och distrikt
Så skiljer sig restaurangutbudet i Sverige

Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser

Prospect Mapping och Combify i samarbete kring unika fastighets- och plandata

Besöksmönster till snabbmaten

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas över Sveriges handel

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands!

Vi lanserar historisk demografidata!
Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Welcome Royal Canin!

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Välkommen Svenska Spel!

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normal expanderar med nya butiker

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning
Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet
Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurhandeln i Sverige och Norden

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Mestergruppens täckning över Sverige

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Besöksanalys under sportlovet
Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Rörelsedata & Historik

Hitta prospects inom Food Service

Prognoser genom byggprojekt

Datadrivet arbetssätt inom handeln

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web


Datadriven optimering av säljdistrikt

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD
