Lågpriskampen: Dollarstore, Rusta och ÖoB slåss om samma kunder

De senaste åren har lågprisaktörerna vuxit snabbare än någon annan del av svensk detaljhandel. Men expansionen har också gjort att gränserna mellan deras kundunderlag suddats ut. En ny analys från Prospect Mapping visar att en majoritet av Sveriges befolkning når minst en av kedjorna inom 10 minuter med bil, och att stora delar av landet nu täcks av överlappande upptagningsområden. Tydligt blir att Dollarstore, Rusta och ÖoB konkurrerar om samma kunder.

”Det är en dramatisk förändring i lågprislandskapet. Etableringstakten har varit hög och överlappningen i kedjornas upptagningsområdena har ökat markant senaste åren. I vissa områden ligger aktörerna vägg i vägg. I södra Sverige överlappar ÖoB och Rusta med över 80%. Konkurrensen om samma konsumentunderlag är stenhård.” säger Simon Adolphson, Business Director på Prospect Mapping.

Kedjorna överlappar i hög grad och konkurrerar om samma kunder. I södra Sverige överlappar ÖoB och Rusta med över 80%.

Så många når en Dollarstore, Rusta och ÖoB på 10 minuter

KedjaAntal butiker i Sverige  Befolkning i varuhusens närområdeAndel av Sveriges befolkning
Dollarstore1396 003 49256,8 %
Rusta1236 689 91563,3 %
ÖoB956 038 88457,2 %
Minst en av de tre3577 520 61571,2 %

Tabellen visar hur stor del av Sveriges befolkning som nås av varje lågpriskedja inom tio minuters bilfärd, samt den totala räckvidden för kedjorna gemensamt. Beräknat mot Sveriges befolkning totalt: 10 561 326.

Tre kedjor – samma kundunderlag

Resultaten visar hur likartad deras täckning är, samtidigt som det finns skillnader. Dollarstore har flest lägen men når minst andel av befolkningen. Effekten av etableringsstrategin skiljer sig mot konkurrenterna och kedjan finns på många mindre orter. Genom en white spot-analys i Prospect Mappings verktyg framgår att Dollarstore finns på 36 lägen utan att överlappa mot en ÖoB eller Rusta.

Men generellt är det stora överlappningar i kedjornas butiksnät. Det betyder att de i praktiken konkurrerar om samma hushållstyper, livsfaser och köpmönster – och att nästa etablering i många fall inte handlar om att nå nya kunder, utan om att ta marknadsandelar från en direkt konkurrent.

”För etablerarna innebär det här att valet av nya lägen blir oerhört viktigt. Många vita fläckar har blivit fyllda, och fokus flyttas till förfinad positionering, rätt lokal mix och datadriven optimering” säger Stefan Nordin, VD på Prospect Mapping.
”Viktigt att poängtera är att det finns attraktiva lägen kvar, och att vi i white spot-analyser kan se flera lägen som kan öka en kedjas täckning med flera procentenheter.”

Över 60% av Sveriges befolkning når en Rustabutik på en kort bilfärd. Kedjan har störst täckning i jämförelsen mot Dollarstore och ÖoB.

Så gjordes analysen

Analysen baseras på 10 minuters bilkörning (körtidsisolin) från samtliga butiker inom Dollarstore, Rusta och ÖoB i Prospect Mappings etablerings- och analysverktyg. Parametrarna omfattar befolkning och hushåll per ålderskategori samt överlapp mellan kedjornas upptagningsområden. Underlaget bygger på Prospect Mappings handelsregister (80 000+ butiker i Sverige) kombinerat med officiella demografidata och körvägsberäkningar.

Om Prospect Mapping

Prospect Mapping är ett svenskt bolag som brinner för att göra handeln smartare – handelns plattform för bättre beslut. Genom verktyg och validerad data hjälper Prospect Mapping kedjor, leverantörer och andra aktörer att fatta strategiska, taktiska och operativa beslut baserade på fakta. Plattformen används idag av ledande kedjor och varumärken i Sverige och Norden.

För kontakt:

Simon Adolphson, Business Director

Simon.adolphson@prospectmapping.se

073-701 67 02

Lågpriskedjor i Sverige

Så förändras förutsättningarna vid Sveriges största handelsplatser

Målgruppsranking butiksregister

Nyhet: Målgruppsranking för smartare prospektering och distrikt

Så skiljer sig restaurangutbudet i Sverige

Värmekarta besöksflöden Mall of Scandinavia

Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser

Prospect Mapping & Combify i nytt samarbete!

Prospect Mapping och Combify i samarbete kring unika fastighets- och plandata

Besöksanalys snabbmatsrestauranger

Besöksmönster till snabbmaten

Säljdistrikt planera och optimera

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin!

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas och kreditstopp

Butiksdatabas över Sveriges handel

Säsongstrend Telia Crowd Insights

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca och Sellex

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands

Välkommen First Class Brands!

Närområdesanalys med Local Market Map

Vi lanserar historisk demografidata!

Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Royal Canin djurbutiker och veterinärkliniker

Welcome Royal Canin!

Bli mer datadriven med Prospect Mapping

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Svenska Spel Säljdistrikt & Etablering

Välkommen Svenska Spel!

Databas över alla restauranger

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normals expansion Butiksdatabas

Normal expanderar med nya butiker

Säljdistrikt i Sales Action Map

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning

Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet

Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurbutiker & Zoobutiker i Sverige & Norden

Djurhandeln i Sverige och Norden

Butiksregister Finland

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn i Sverige butiksdatabas

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Butiksregister bygghandel

Mestergruppens täckning över Sverige

Danmark butiksregister

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Hitta attraktiva lägen med Telia Crowd Insights

Besöksanalys under sportlovet

Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apoteksregister i Sverige & Norden

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Säljdistrikt i Sales Action Map

Analys av besökare Degerfors

Rörelsedata & Historik

Databas över alla restauranger

Hitta prospects inom Food Service

Bli mer datadriven med Prospect Mapping

Prognoser genom byggprojekt

Data och insikter med Prospect Mapping

Datadrivet arbetssätt inom handeln

Telia Crowd Insights

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Databas över Sveriges restauranger

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web

Datadriven optimering av säljdistrikt

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross Image

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD

Nytt kontor på Sankt Paulsgatan