Lågpriskampen: Dollarstore, Rusta och ÖoB slåss om samma kunder
De senaste åren har lågprisaktörerna vuxit snabbare än någon annan del av svensk detaljhandel. Men expansionen har också gjort att gränserna mellan deras kundunderlag suddats ut. En ny analys från Prospect Mapping visar att en majoritet av Sveriges befolkning når minst en av kedjorna inom 10 minuter med bil, och att stora delar av landet nu täcks av överlappande upptagningsområden. Tydligt blir att Dollarstore, Rusta och ÖoB konkurrerar om samma kunder.
”Det är en dramatisk förändring i lågprislandskapet. Etableringstakten har varit hög och överlappningen i kedjornas upptagningsområdena har ökat markant senaste åren. I vissa områden ligger aktörerna vägg i vägg. I södra Sverige överlappar ÖoB och Rusta med över 80%. Konkurrensen om samma konsumentunderlag är stenhård.” säger Simon Adolphson, Business Director på Prospect Mapping.

Kedjorna överlappar i hög grad och konkurrerar om samma kunder. I södra Sverige överlappar ÖoB och Rusta med över 80%.
Så många når en Dollarstore, Rusta och ÖoB på 10 minuter
| Kedja | Antal butiker i Sverige | Befolkning i varuhusens närområde | Andel av Sveriges befolkning |
| Dollarstore | 139 | 6 003 492 | 56,8 % |
| Rusta | 123 | 6 689 915 | 63,3 % |
| ÖoB | 95 | 6 038 884 | 57,2 % |
| Minst en av de tre | 357 | 7 520 615 | 71,2 % |
Tabellen visar hur stor del av Sveriges befolkning som nås av varje lågpriskedja inom tio minuters bilfärd, samt den totala räckvidden för kedjorna gemensamt. Beräknat mot Sveriges befolkning totalt: 10 561 326.
Tre kedjor – samma kundunderlag
Resultaten visar hur likartad deras täckning är, samtidigt som det finns skillnader. Dollarstore har flest lägen men når minst andel av befolkningen. Effekten av etableringsstrategin skiljer sig mot konkurrenterna och kedjan finns på många mindre orter. Genom en white spot-analys i Prospect Mappings verktyg framgår att Dollarstore finns på 36 lägen utan att överlappa mot en ÖoB eller Rusta.
Men generellt är det stora överlappningar i kedjornas butiksnät. Det betyder att de i praktiken konkurrerar om samma hushållstyper, livsfaser och köpmönster – och att nästa etablering i många fall inte handlar om att nå nya kunder, utan om att ta marknadsandelar från en direkt konkurrent.
”För etablerarna innebär det här att valet av nya lägen blir oerhört viktigt. Många vita fläckar har blivit fyllda, och fokus flyttas till förfinad positionering, rätt lokal mix och datadriven optimering” säger Stefan Nordin, VD på Prospect Mapping.
”Viktigt att poängtera är att det finns attraktiva lägen kvar, och att vi i white spot-analyser kan se flera lägen som kan öka en kedjas täckning med flera procentenheter.”

Över 60% av Sveriges befolkning når en Rustabutik på en kort bilfärd. Kedjan har störst täckning i jämförelsen mot Dollarstore och ÖoB.
Så gjordes analysen
Analysen baseras på 10 minuters bilkörning (körtidsisolin) från samtliga butiker inom Dollarstore, Rusta och ÖoB i Prospect Mappings etablerings- och analysverktyg. Parametrarna omfattar befolkning och hushåll per ålderskategori samt överlapp mellan kedjornas upptagningsområden. Underlaget bygger på Prospect Mappings handelsregister (80 000+ butiker i Sverige) kombinerat med officiella demografidata och körvägsberäkningar.
Om Prospect Mapping
Prospect Mapping är ett svenskt bolag som brinner för att göra handeln smartare – handelns plattform för bättre beslut. Genom verktyg och validerad data hjälper Prospect Mapping kedjor, leverantörer och andra aktörer att fatta strategiska, taktiska och operativa beslut baserade på fakta. Plattformen används idag av ledande kedjor och varumärken i Sverige och Norden.
För kontakt:
Simon Adolphson, Business Director
Simon.adolphson@prospectmapping.se
073-701 67 02

Så förändras förutsättningarna vid Sveriges största handelsplatser

Nyhet: Målgruppsranking för smartare prospektering och distrikt
Så skiljer sig restaurangutbudet i Sverige

Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser

Prospect Mapping och Combify i samarbete kring unika fastighets- och plandata

Besöksmönster till snabbmaten

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas över Sveriges handel

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands!

Vi lanserar historisk demografidata!
Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Welcome Royal Canin!

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Välkommen Svenska Spel!

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normal expanderar med nya butiker

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning
Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet
Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurhandeln i Sverige och Norden

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Mestergruppens täckning över Sverige

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Besöksanalys under sportlovet
Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Rörelsedata & Historik

Hitta prospects inom Food Service

Prognoser genom byggprojekt

Datadrivet arbetssätt inom handeln

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web


Datadriven optimering av säljdistrikt

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD
