Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

Aktörer inom den svenska detaljhandeln börjar i allt större utsträckning använda sig av nya typer av datakällor för att fatta beslut på alla nivåer inom sin verksamhet. ”Det är en tydlig trend” , enligt Stefan Nordin som är VD och partner på Prospect Mapping Systems Sweden AB. ”Givet de utmaningar och möjligheter som detaljhandeln står inför så ser vi en ökad efterfrågan och intresse för att validera sina beslut med hjälp av kvalitetssäkrad data, oavsett om det gäller etableringar, analys, effektiviseringar eller marknadsföringsrelaterade beslut”.

Prospect Mapping har samarbetat med Telia under en längre tid, där Prospect Mapping ger sina kunder tillgång till Telia Crowd Insights, insikter om rörelsemönster baserat på data från mobilnätet, genom sina molnbaserade tjänster.

– Våra verktyg och expertis bygger på att vi kombinerar kvalitetssäkrad data med interaktiva kartor. I korthet innebär det att våra kunder kan visualisera data i en kartmiljö för att på så sätt identifiera vart deras affärsmöjligheter och målgrupper finns, och att kunna inkludera data från Telia Crowd Insights på hur människor rör sig i specifika geografiska områden adderar ett stort mervärde för våra kunder, säger Stefan Nordin.

– Allt du gör inom ramen för en affärdriven verksamhet bygger på att fatta beslut, och oavsett om det gäller att skala upp eller ner, välja till eller välja bort så är det oftast svåra och komplicerade beslut. Det är här våra verktyg kliver in och hjälper våra kunder, och det är i denna kontext som Telia Crowd Insights spelar en viktig roll, säger Stefan.

Genom att addera demografisk data, konkurrenssituation, trafikflöden, befolkningsprognoser och Telia Crowd Insights rörelsedata till affärslägets faktiska resultat för att analysera om ett läge presterar i linje med de förutsättningar som finns eller inte, och om det finns outnyttjad potential skapas mervärde på flera olika nivåer i en verksamhet. Från strategiska beslut kring etableringar och effektiviseringar till hur man jobbar med taktisk marknadsföring och var målgruppen faktiskt finns.

– Det är när vi kombinerar relevant data från olika källor och sätter dem i relation till varandra som insikterna och de stora värdena uppstår. Ett exempel är när våra kunder ser över och utvärderar hur deras befintliga affärslägen presterar. Vill man bara titta på hur den nuvarande prestationen ser ut är det enkelt, det är bara att se till det faktiska resultatet. Men många vill gräva djupare än så – nu kan de det. 

Ursprunglig artikel hittar ni på:

https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/crowd-insights-for-retail/prospect-mapping-kombinerar-ratt-datakallor-for-att-optimera-butiksplaceringar

Värmekarta besöksflöden Mall of Scandinavia

Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser

Prospect Mapping & Combify i nytt samarbete!

Prospect Mapping och Combify i samarbete kring unika fastighets- och plandata

Besöksanalys snabbmatsrestauranger

Besöksmönster till snabbmaten

Säljdistrikt planera och optimera

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin!

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas och kreditstopp

Butiksdatabas över Sveriges handel

Säsongstrend Telia Crowd Insights

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca och Sellex

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands

Välkommen First Class Brands!

Närområdesanalys med Local Market Map

Vi lanserar historisk demografidata!

Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Royal Canin djurbutiker och veterinärkliniker

Welcome Royal Canin!

Bli mer datadriven med Prospect Mapping

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Svenska Spel Säljdistrikt & Etablering

Välkommen Svenska Spel!

Databas över alla restauranger

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normals expansion Butiksdatabas

Normal expanderar med nya butiker

Säljdistrikt i Sales Action Map

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning

Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet

Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurbutiker & Zoobutiker i Sverige & Norden

Djurhandeln i Sverige och Norden

Butiksregister Finland

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn i Sverige butiksdatabas

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Butiksregister bygghandel

Mestergruppens täckning över Sverige

Danmark butiksregister

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Hitta attraktiva lägen med Telia Crowd Insights

Besöksanalys under sportlovet

Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apoteksregister i Sverige & Norden

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Säljdistrikt i Sales Action Map

Analys av besökare Degerfors

Rörelsedata & Historik

Databas över alla restauranger

Hitta prospects inom Food Service

Bli mer datadriven med Prospect Mapping

Prognoser genom byggprojekt

Data och insikter med Prospect Mapping

Datadrivet arbetssätt inom handeln

Telia Crowd Insights

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web

Datadriven optimering av säljdistrikt

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross Image

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD

Nytt kontor på Sankt Paulsgatan