Nyhet: Målgruppsranking för smartare prospektering och distrikt
Prospect Mapping lanserar rikstäckande målgruppsranking för alla butiker i dagligvaruhandeln
Prospect Mapping lanserar idag en unik målgruppsranking av upptagnings-områden för samtliga dagligvarubutiker i Sverige. Med hjälp av validerad masterdata och demografisk analys kan handeln nu, för första gången, få en heltäckande och jämförbar bild av sina lokala målgrupper – ner på butiksnivå.
I vilka ICA Supermarket handlar flest unga? Vilka Hemköp har Sveriges mest köpstarka upptagningsområden? I vilka butiker handlar flest barnfamiljer?
Rankingen bygger på femton demografiska parametrar, bland annat ålder, boendeform, inkomstnivå, utbildning, utländsk bakgrund och andel hundägare. Det lokala upptagningsområdet hos över 3 000 butiker har kartlagts och alla Sveriges dagligvarukedjor ingår. Prospect Mapping har definierat varje butiks upptagningsområde utifrån lokala förutsättningar – från stadens små ICA Nära med gångavstånd till landsbygdsbutiker dit kunder ofta tar bilen en längre sträcka.
”Vi kan se enorma skillnader i hur upptagningsområdena skiljer sig mellan butiker, även inom samma kedjor och koncept. Ta andelen barnfamiljer t.ex., där vi kring många butiker ser siffror på över 40%, medan det längst ner i rankingen är under 10%. Även i storstäder som Stockholm.”, säger Stefan Nordin, VD på Prospect Mapping och fortsätter:
”Handeln har saknat ett standardiserat sätt att förstå sina lokala målgrupper. Med vår nya ranking får branschen ett gemensamt språk och en gemensam metod för att ranka och prioritera varje butik – på ett sätt som tidigare inte varit möjligt”.
Målgruppsranking Topp 15 | Andel barnfamiljer |
ICA Nära Uppsala, Lindbacken | 79 % |
ICA ToGo Västerås, Barkarö | 59 % |
Coop Knivsta, Alsike | 57 % |
Handlarn Klagshamn | 56 % |
ICA Supermarket Tygelsjö | 51 % |
Matöppet Klågerup | 48 % |
Coop Hjärup | 48 % |
ICA Nära Vaxholm, Resarö | 47 % |
ICA Nära Kalmar, Rinkabyholm | 46 % |
Handlarn Alingsås, Ingared | 46 % |
ICA Supermarket Västerås, Hökåsen | 46 % |
ICA Nära Bara | 46 % |
ICA Nära Tullinge, Riksten | 45 % |
ICA Nära Gunnilse | 45 % |
Tempo Kareby | 45 % |
Topp 15 andel barnfamiljer i butikernas upptagningsområden. I Prospect Mappings målgruppsranking ingår olika parametrar som inkomstnivåer, utbildningsnivå, hundägare, utländsk bakgrund m.fl. Rankingen täcker Sveriges alla dagligvarubutiker, över 3 000 st.
Lanseringen innebär att alla Prospect Mappings kunder får tillgång till den nya rankingen som ett tillval i bolagets verktyg för butiksregister och marknadsanalys. Resultatet blir bättre beslutsunderlag, mer träffsäkra kampanjer och ökad effektivitet i försäljningsarbetet.
”Vi ser detta som en ny standard för hur handeln kan arbeta med målgruppsdata. Alla butiker har olika lokala förutsättningar och för leverantörer som har en tydlig bild av sin målgrupp finns nu fakta på var deras fokus bör ligga i bearbetningen. Det är både enkelt att förstå och kraftfullt i användning, vilket gör att fler beslut kan baseras på fakta i stället för antaganden”, säger Simon Adolphson, Business Director på Prospect Mapping.
”Butikernas upptagningsområden skiljer sig ofta enormt, trots att de ibland ligger väldigt nära varandra. Med vår målgruppsranking får leverantörer som bearbetar butikerna en ny möjlighet att bli ännu mer pricksäkra. Målgruppsrankingen för en butik kan enkelt kombineras med t.ex. butikens omsättning, om det är en franchisebutik eller hur nära säljarnas bostadsort butiken ligger. All data finns i våra butiksregister och verktyg”, fortsätter Simon Adolphson.
Om rankingen
Målgruppsrankingen bygger på en analys av varje butiks unika upptagnings-område, totalt över 3 000 butiker ingår i rankingen. Genom att kombinera befolkningsdata med faktorer som kedjetyp och befolkningstäthet har vi skapat en jämförbar bild av hur starkt olika målgrupper är representerade kring varje butik. Alla butiker har rankats utifrån förekomst av 15 olika parametrar, t.ex. höga inkomster, barnfamiljer, utbildningsnivå, boendeform eller andel hundägare. Rankingen ger ett unikt underlag för att förstå butikernas lokala förutsättningar och potential. Insikterna finns tillgängliga som tillval i Prospect Mappings butiksregister.
Om Prospect Mapping
Prospect Mapping är ett svenskt bolag som brinner för att göra handeln smartare – handelns plattform för bättre beslut. Genom verktyg och validerad data hjälper Prospect Mapping kedjor, leverantörer och andra aktörer att fatta strategiska, taktiska och operativa beslut baserade på fakta. Plattformen används idag av ledande kedjor och varumärken i Sverige och Norden.
För kontakt:
Simon Adolphson
Business Director
Simon.adolphson@prospectmapping.se
073-701 6702
Exempel följer på kommande sidor:

ICA Nära Ljungskogens i Höllviken har ett av Sveriges köpstarkaste upptagningsområden. I det blåmarkerade upptagningsområdet tillhör över 60% den grupp i Sverige som har högst taxerade inkomster under 2024.

ICA Supermarket Tygelsjö i Malmö är en av de Supermarkets som har allra högst andel småbarn i sin närhet. Det blåmarkerade upptagningsområdet präglas av många barnfamiljer och villor.

Låga inkomster runt Stora Coop i Bollnäs. Upptagningsområdet på 15 minuters bilkörning, som delas med flera andra butiker, tillhör en av kedjans lägsta inkomstsnitt.

Så skiljer sig restaurangutbudet i Sverige

Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser

Prospect Mapping och Combify i samarbete kring unika fastighets- och plandata

Besöksmönster till snabbmaten

Minska bilkörning i säljkåren

Välkommen Yipin till Food Service och Butiksdata

Butiksdatabas över Sveriges handel

Sommar – trist eller årets peak?

Välkommen Di Luca & Sellex

Välkommen First Class Brands!

Vi lanserar historisk demografidata!
Prospect Mapping i Fri Köpenskap igen

Welcome Royal Canin!

Målgruppsanalys med Trade Marketing Map

Välkommen Svenska Spel!

Det rör på sig bland restaurangerna

Vi lanserar AI-funktioner

Normal expanderar med nya butiker

Säljkår och säljdistrikt – minska bilkörning
Prospect Mapping i Tidningen Näringslivet
Prospect Mapping i Fri Köpenskap

Djurhandeln i Sverige och Norden

Dagligvaruhandel, apotek och djurbutiker i Finland

Handlarn – över 200 butiker i Sverige

Mestergruppens täckning över Sverige

Dagligvaruhandeln och apotek i Danmark

Besöksanalys under sportlovet
Prospect Mapping i Svenska Dagbladet

Apotekshandeln i Sverige

Säljdistrikt i Sales Action Map

Rörelsedata & Historik

Hitta prospects inom Food Service

Prognoser genom byggprojekt

Datadrivet arbetssätt inom handeln

Besöksanalys med Telia Crowd Insights

Nu lanseras Sveriges mest omfattande databas inom HoReCa

Välkommen Simon!

Vi växer och söker en Datadriven Affärsutvecklare!

Ny profil och web


Datadriven optimering av säljdistrikt

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar

White spot analys

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

City Gross skriver avtal med Prospect Mapping

Prospect Mapping välkomnar vår nya VD
